Žaidimo schemos

Žaidimo schemos

Ar kada nors susimąstėte, kodėl jūsų vaikas vėl ir vėl sugriauna pastatytą bokštelį? Kodėl jis vis mėto žaislus iš maitinimo kėdutės ar vežimėlio? Tokį elgesį galime palaikyti blogu ar bandyti sudrausminti vaiką, tačiau iš tikrųjų jis elgiasi taip turėdamas tikslą (ne, tas tikslas nėra nervinti tėvus).

Žaidimo schema - tai pasikartojantis veiksmas ar elgesys, kuriuo vaikas stengiasi tyrinėti ir suprasti jį supantį pasaulį. Mažasis tyrinėtojas kuria savo savo galvoje modelius, kurie padeda atpažinti ir priimti kiekvieną dieną gaunamą informaciją.

Kodėl tai svarbu? Sugebėję atpažinti, kas jūsų vaikui yra aktualiausia, galite padėti ir sukurti bandymams tinkamą aplinką, kuri leis visa galva pasinerti į tyrinėjimus.

Tokios schemos daugiausiai pastebimos tarp “todlerių” ir tęsiasi kelis metus. Laikui bėgant, viena schema keičia kitą. Kai pastebite, kad išskirtinis susidomėjimas viena sritimi silpsta ir galiausiai išnyksta, reiškia, kad šis dėsnis yra perprastas. Tiesa, vaikai vienu metu gali žaisti kelias schemas, todėl kartais tėvams būna sunku atpažinti, kas yra vaiko pagrindinis tyrinėjimo objektas.

Susipažinę su šiomis schemomis galėsite prisiminti visus savo vaiko “apsėdimus” arba, jeigu jūs esate auksiniame schemų amžiuje, galėsite pastūmėti mažylį tyrinėjimams. 


1. Trajektorijos schema


Žaidimų metu pagrindinis tyrinėjimo objektas yra daikto judėjimas. Tėvams yra lengviausia pastebėti būtent šią schemą. Per kiek laiko jis pasieks žemę? Kaip jis kris? Kas nutiks, kai pasieks žemę? Štai tokie apmąstymai kyla mažųjų galvose, kai vienas po kito maisto gabalėlis leidžiasi ant žemės. Tai pamatai vėlesniems mėtymo, gaudymo ir spardymo įgūdžiams.
Tyrinėjimų įrankiai:

Paruoškite vaikui daiktus, kurių judėjimo trajektoriją jis galėtų stebėti: Kamuoliukai;

Mašinytės;

Muilo burbulai;

Supynės. 


2. Įvyniojimo schema

Vaikas pats įsisuka į užuolaidą, į paklotėlį susuka savo lėlę ar pasipuošia trimis kepurėmis vienu metu. Tyrinėtojas bando išsiaiškinti, kas nutinka, kai tam tikrą daiktą uždengiame, susukame ar paslepiame. Ar vis dar galiu jį matyti? Jausti? Kaip paslepia mano daiktą skirtingos medžiagos? Ar išvyniojus jis vis dar čia?

Tyrinėjimų įrankiai:

Įvairios medžiagos ir paklotėliai;

Laikraščiai;

“Matrioškos”;

Pakavimo popierius.


3. Sukimosi schema

Tyrinėjami daiktai, kurie gali suktis ratu arba yra apvalūs. Dėmesį patraukia besisukantys mašinos ratai ar skalbimo mašina. Taip bandoma perprasti apskritimui būdingą savybę - begalybę.

Tyrinėjimų įrankiai:

Mašinyčių, traukinių, dviračių ratai;

Sukami varžtai;

Vėjo malūnai;

Tešlos maišymas. 


4. Gabenimo schema

Vaikas iš taško A į tašką B gabena daiktus ir tai daro įvairiais būdais: neša rankose, veža vežimėliu ar neša krepšiuose. Toks pastangų pareikalavęs darbas, kurio rezultatai yra matomi, suteikia mažiesiems pasitenkinimo jausmą.

Tyrinėjimų įrankiai:

Dėžės;

Vežimėliai;

Krepšiai;

Važiuojantys žaislai;

Statomi/piešiami keliai.

5. Ribų schema

Galite pastebėti, kad vaikai, naudodami skirtingas technikas, kuria ribas. Pavyzdžiui, stato tvoras fermos gyventojams, apveda pieštuku piešinėlius ar lėkštės kraštuose ratu išdėlioja maisto gabalėlius.

Tyrinėjimų įrankiai:

Žaidimai su “parašiutu”;

Kaladėlės, popierius, modelinas ar bet kokios kitos medžiagos skirtos kurti tvoras, sienas, tiltus;

“Fortų” ir  tunelių statymas.

6. Jungimo schema

Tyrinėtojai šioje schemoje jungia traukinio bėgius, stato kūrinius iš kaladėlių arlego, klijuoja daiktus su lipnia juosta arba bando surišti juos virvele. Žaisdami vaikai ne tik sujungia, bet ir griauna ryšius - pastatytas bokštelis labai greitai griūna.

Tyrinėjimų įrankiai:

Kelių, bėgių statymas;

Popierinių girliandų kūrimas;

Voratinklių kūrimas iš siūlų;

Žaislai-konstruktoriai.

7. Išdėstymo schema

Vaikai dėlioja, rūšiuoja ir tvarko daiktus tam tikru būdu. Kartais, jie gali būti tiesiog apsėsti ir dėlioti daiktus tik tam tikroje vietoje, pavyzdžiui, ant lentynų kraštų. Vaikai dėlioja daiktus pagal savybes - tiesia linija nuo mažiausio iki didžiausio, pagal spalvą ar formą. 

Tyrinėjimų įrankiai:

Kriauklytės ir akmenėliai iš paplūdimio;

Žaidimai su kaladėlėmis;

Karoliukų dėliojimas;

Žaidimas “Jenga” (ir kiti balansavimo žaidimai).

8. Orientacinė schema

Pasaulis yra tyrinėjamas iš įvairių kampų - apsivertus aukštyn kojomis, pasilipėjus ant kėdės ar pakeitus įprastą padėtį parduotuvės vežimėlyje. 

Tyrinėjimo įrankiai:

Jūsų pečiai - neškite vaiką pasisodinus ant pečių;

Lauko karstyklės;

Žiūronai, didinamieji stiklai.


Tai tik 8 dažniausiai pasitaikančios schemos, tačiau jų galime pastebėti kur kas daugiau.