Atviro tipo žaislai
Atviro tipo žaislai
Žaidimas – vaiko gyvenimo, ugdymosi būdas bei kūrybinis procesas. Čia atsiskleidžia nevaržoma, spontaniška vaiko prigimtis, mąstymas bei vaizduotė. Tačiau ne visi žaislai skatina vaikus tyrinėti, kurti, spręsti problemas, kai kurie atvirkščiai - trukdo ir riboja vaiko fantaziją. Tad kaip tinkamai pasirinkti žaislus, kurie ne trukdytų, o skatintų ir ugdytų vaiką?
Koks yra idealus žaislas vaikui? Į ką atkreipti dėmesį renkantis žaislus?
Saugumas – pats svarbiausias reikalavimas žaislams. Jie turi būti saugūs žaisti ir atitikti saugumo standartus.
Kokybė ir patvarumas – norint, kad žaislai tarnauti ilgiau ir būtų galima juos perduoti iš kartos į kartą, svarbu atkreipti dėmesį, iš ko žaislas pagamintas, koks yra detalių apdirbimas, ar nėra defektų.
Funkcionalumas – kuo daugiau funkcijų galima atlikti su pasirinktu žaislu, tuo ilgiau jis prikaustys vaiko dėmesį ir ugdys naujus gebėjimus.
Įvairiapusiškumas – prieš perkant pagalvokite, ar žaislą bus galima panaudoti įvairiems žaidimams, ar vaikui augant jis išliks aktualus, ar galės žaisti skirtingo amžiaus vaikai.
Kas yra atviro tipo žaislai? Kokie jų privalumai?
Atviro tipo žaislai neturi aiškios vienos krypties, tiesioginės paskirties – juos galima naudoti įvairiais būdais bet kokiame žaidime. Vaikas pats pasirenka, kokį vaidmenį atliks jo žaislas ir čia nėra netinkamo žaidimo su juo būdo. Atviro tipo žaislai auga kartu su vaiku, jais gali žaisti drauge augantys skirtingo amžiaus vaikai. Neretai atviro tipo žaislai dar vadinami amžinais žaislais.
Kodėl vaikams svarbu žaisti su atviro tipo žaislais?
Atviro tipo žaislai lavina:
- smulkiąją ir stambiąją motoriką;
- dėmesio koncentraciją;
- socialinius įgūdžius;
- problemų sprendimą;
- kūrybišką mąstymą;
- vaizduotę;
- tyrinėjimą.
Būtent šie gebėjimai padeda vaikams greitai ir efektyviai spęsti kasdienines, buitines ir emocines problemas bei įprasminti save šiame pasaulyje.
Kaip atrodo atviro tipo žaislai?
Atviro tipo žaislams nereikia baterijų, jie neskleidžia įkyrių garsų ar šviesų, todėl neapribojama vaizduotė ir nėra hiperstimuliacijos, kuri vargintų vaiką.
Štai keletas atviro tipo žaislų pavyzdžių:
Ką daryti, jei vaikas nenori žaisti su tokiais žaislais?
Jeigu vaiko žaidimo įpročiai jau susiformavę, gali būti, jog pradžioje jis nenorės ir nemokės žaisti su atviro tipo žaislais. Tam, kad išlaisvintume jo kūrybiškumą ir fantaziją, reikės suaugusiojo pagalbos – užvesti ant kelio, kviesti žaisti kartu bei kurti įvairias įtraukiančias istorijas.
Taip pat reikėtų pagalvoti apie žaislų laikymą ir jų prieinamumą. Jeigu vaikui sunku pasiekti norimus žaislus, jie netvarkingai sumesti į dėžę su kitais žaislais, vaikas gali atsisakyti žaisti. Žaislai kambaryje turėtų būti vaikui pasiekiamame aukštyje, t.y. jo akių lygyje. Vaikai mėgausis žaislais bei žaidimais ir gaus didžiausią naudą žaisdami su įvairiomis priemonėmis, jeigu vieta, kur visa tai laikoma, yra tvarkinga, o žaislai sumaniai išdėlioti.
Ką daryti, jeigu namuose yra daug žaislų ir norisi pakeisti įpročius?
Kartais įsivaizduojame vaiko kambarį ir jo žaislus vienaip, tačiau realybė yra kitokia, nes gauname gausybę plastikinių žaislų dovanų per gimtadienius, didžiąsias metų šventes ir panašiai. Jeigu jus erzina vaizdas kambaryje, vaikas pasimetęs ar sako, jog neturi su kuo žaisti, nežino, ką veikti ir jam sunku susitvarkyti su žaislų gausa – laikas permainoms. Pernelyg didelė žaislų gausa gali vaiką varginti, atriboti nuo bendravimo ir stabdyti jo kūrybiškumo, vaizduotės raidą.
Pirmiausia, reikėtų turimus žaislus surūšiuoti, atrinkti ir nutarti, kam juos perleisite, atiduosite ar padovanosite. Svarbu visa tai daryti palaipsniui ir kartu su vaiku, įtraukti į šį procesą bei parodyti, jog jo nuomonė yra svarbi. Taip pat susitarti su artimaisiais dėl dovanų, nebijoti pateikti dovanų sąrašą, rekomendacijas ar paskatinti prisidėti finansiškai prie didesnio, bet kokybiško ir ilgaamžio atviro tipo žaislo. Tai naudinga visiems: artimieji džiaugiasi dovanodami, o mes – neapkraudami vaiko erdvės krūvomis nepageidaujamų žaislų.
Dovanokime vaikams savo dėmesį ir laiką, o ne kalnus žaislų. Nepamiškime, jog mažiau – yra daugiau.
Žaislų miško ambasadorė, edukologė Indrė Neimantė
Klaipėdos valstybinės kolegijos lektorė